Televizyon Görünümlü Radyomuz:)


Kendimi bildim bileli oturup TV izleyemem, izlesem de o sırada illa ki bir şeylerle uğraşır bir tek televizyona odaklanmaktan çok sıkılırım. Zaman kaybı gibi hissederim. Ama bir yandan da öyle bir alışkanlık olmuş ki; sabah uyandığım anda direkt tv açıp gece yatarken kapatır hale gelmişim. Sırf evde ses olsun diye; tamamen “kulak tiryakiliği” diyebiliriz buna. Ama artık bebeğim var ve işler değişti. Zaten Mercan doğduğundan beri aklımı kurcalayan bir konuydu bu, ama Mercan zaten ilgilenmiyor diye gözlemlediğim için kapatmıyordum. Tabii bu böyle sürmedi ve bir süre sonra onun da ilgisini çekmeye başladı. Özellikle reklamlarda Mercan TV’ye kilitlenir oldu. O bakınca kapatıyordum ama yine de her sabah el alışkanlığıyla yine  açılıyordu televizyon. Derken, internette bununla ilgili bir yazıyla tekrar karşılaşınca bu konu daha bir aklıma takıldı ve televizyonu tamamen kapatma kararı aldım. 1 hafta kadar hiç açmadım; ancak bu sefer de evdeki derin sessizlik çekilecek gibi değildi. Yine böyle bir gün uydudan “radyo modu”na geçiş yaptım ve o zamana kadar bunu yapmadığım için gerçekten pişman oldum diyebilirim. Kanalları da tekrar arattık ve artık bir çok radyo kanalımız oldu. Tamamen saklamak, kaçınmak elbette ki çok zor; ama en azından evdeyken miniklerimizin beynini boşa yormaya gerek yok diye düşünüyorum. Eninde sonunda teknoloji hayatlarının büyük parçası olacak ve ne kadar geç olursa o kadar iyi. Merak etmeyin, geri kalmayacak ve ihtiyaç duyduğu zaman kısa sürede adapte olacaktır. İnternette bununla ilgili bir çok yazı bulunuyor, bence her ebeveynin okuması gerekir. 0-3 yaş çok önemli. “Aman ne olacak” diye düşünmemek lazım.

Aynı durum telefonlar için de geçerli aslında. Ben kendi açımdan şöyle yönetiyorum bu konuyu; öncelikle paylaşımları ve yorumları Mercan uyuyorken yapıyorum. Onunla bütün gün evde yalnızken elime telefon almak yerine onunla ilgilenip sürekli oyun oynuyorum. Yalnızca o kendisi bir oyuncağıyla ilgilendiği anlarda alıyorum elime. Ya da evde benden başka biri var ve onunla ilgileniyorsa ben de telefonuma bakıyorum. Tabii böyle zamanlarda görüyor ama her zaman istemiyor. Çünkü elimden geldiğince renkli halinden uzak tutuyorum ki daha fazla ilgisini çekmesin. Eline almak istediğinde kapatıyorum ve izin veriyorum almasına. Bakıp inceliyor, ağzına sokmaya çalışıyor sonra ilgisini başka bir şeye çekip alıyorum elinden.. Çok da ilgisi yok çünkü yanında açıp oyun oynamıyor, video izlemiyorum.
Bunun aksini daha geçenlerde yaşadık. Misafirliğe gittiğimiz evde televizyon açıktı, ama kapatmalarını istemedim..Bunu çok sorun etmeyip mümkün olduğunca onla oynayıp dikkatini uzaklaştırdım.. Sonra ev sakinlerinden biri sevmek için Mercanı aldı. Direkt telefonunu çıkarıp çizgi film açtı ve Mercana izletmeye başladı. İşte tam da bunu yapmamak gerek! O an hemen müdahale ettim çünkü bu hareketin hiç bir anlamı yok benim için. Şu an bir çok ailenin de bunu yaptığını görüyorum ki bunlar bebekle oynamak yerine kolaya kaçmak benim gözümde. Bebeğin telefonu istemesiyle ilgili değil. Sen bu yönünü göstermezsen, bilmez.
Her aile kendi bebeğini diğerlerinden üstün görmeyi sever; bebeğin teknolojiye olan ilgi ve yeteneğini de üstünlük olarak görür. Ama aslında bebek aynı aşırı ilgiyi ıslak mendil paketine de gösterir. “Yeni” farklı renkte ve formda olan her şey bebeğin ilgisini çeker. Bebeği yanlış yorumlamak “ama istiyor” demek hep yanıtlıyor ebeveynleri. Bebeğin canı sıkılıyorsa tek ihtiyacı oyundur. Ne telefon ne televizyon. Evet bunlar hayatın bir parçası. Ama önemli olan bunları birer oyun aracı haline getirmemek, bu şekilde tanıtmamak. Bebeğin hayali oyun oynamaya; yani gerçek ve hayali birbirinden ayırmaya başladığı (yaklaşık 18-24ay arası başlar) döneme kadar televizyonun bebeğin beyin gelişimine faydadan çok zarar verdiğini bir çok bilimsel araştırma gösteriyor. Bu yüzden en erken 2 yaşını bitirdikten sonra olacak şekilde kontrollü olarak izletilmeye başlanabilir. Bu dönem öncesinde televizyon; dikkat bozukluğu, şiddet eğilimi vb ileriye yönelik bir çok soruna yol açabilir. Geri getiremeyeceğimiz bu dönemlerde çok daha dikkatli olmak gerekir. Her şeyde olduğu gibi onların beyin gelişimi de bizim sorumluluğumuzda. Risk almaya değer mi?

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Profilo KuruMax ile Evde Meyve Kurusu Deneyimi

Ürün Denemeleri - Heyner Capsula Multifix Aero (9-36kg) Oto Koltuğu

40. Hafta - Bitmeyen Gebelik yapmışlar =)